1️⃣ قرائت نافع، از مدینه سال 169/785- ابوعبدالله نافع بن ابي نعيم مدني، مُكنَّي به «ابي رويم» ميباشد.
👆نافع اصلاً از اصفهان بود و در مدينه ميزيست و در همانجا (به سال 176 يا 169) درگذشت، يادآوري كردهاند كه وي #قرآن را نزد ابوميمونه، «مولي ام سلمه»، يكي همسران #محمد قرائت نموده است. روايان وي عبارتند از: ورش و قالون.
2️⃣ قرائت ابن کثیر، از مکه سال 119/737 – (عبدالله بن كثير مكي) از ايرانياني بود كه كسراي ايران او را با كشتيهايي كه به يمن فرستاده بود براي فتح حبشه گسيل داشت.
👆ابن كثير مردي فصيح و بليغ… بود. و از جمع صحابه عبدالله زبير و انسبنمالك را درك كرده بود. روايان وي عبارتند از: بُزِيّ و قٌنبل.
3️⃣ قرائت ابو عمرو الاعلی، از دمشق سال 153/770 – ابوعمروبن علاء بصري وي اهل ايران بوده است و در ميان قرّأ سبعه از لحاظ كثرت اساتيد و شيوخ قرائت، كسي به پاى او نميرسد، و #قرآن را در مناطق مختلفي مانند مكه و مدينه و بصره و كوفه بر استادان زيادي قرائت كرد. سيدحسن صدر، ابيعمرو را #شيعي ميداند. راويان قرائت وي عبارتند از: دوري و سوسي (وي ايراني و اهل شوش بوده است).
4️⃣ قرائت ابن عامر، از بصره سال 118/736 – وي در زمان عمربن عبدالعزيز و قبل و بعد از آن، امام مسجد دمشق (جامع اموي) و قاضي و پيشواي آن ديار بوده و از معمّرترين قرّأ سبعه به شمار ميرود.
👆ابن عامر بنا به قول صحيح به سال 118 هجري قمري در نود و نه سالگي از دنيا رفت. راويان قرائت ابن عامر عبارتند از: هشام و ابن ذكوان.
5️⃣ قرائت حمزه، از کوفه سال 156/772 – حمزة بن حبيب زيّات كوفي. حمزه اصلاً ايراني است و زمان صحابه را درك كرده است و شايد برخي از آنها را ديده باشد. حمزه نيز مانند عاصم #شيعي است و #قرآن را بر جعفر صادق (امام ششم شيعيان) خوانده است.
👆شيخ طوسي نيز حمزه را از اصحاب جعفر صادق معرفي كرده است. در وجه ملقب شدن حمزه به «زيّات» مينويسند كه وي با آوردن روغن از كوفه به حلوان و آوردن پنير و گردو از حلوان به كوفه امرار معاش ميكرد.( زيت نيز به معني روغن و زيّات روغن فروش است.)
6️⃣ قرائت الکسائی، از کوفه سال 189/804 – وي از مردم سرزمين ايران بوده است و گويند در ميهن خود در «طوس» يا «ري» وفات كرد. وي قرائت را چهار بار از حمزه اخذ كرد، به طوري كه ميتوان به قرائت او اعتماد نمود. كتابها و آثار زيادي به كسائي منسوب است. راويان وي عبارتند از: حفص دوري و ابوالحارث.
7️⃣ قرائت ابوبکر عاصم، از کوفه سال 158/778 – عاصم بن ابي النجود كوفي از مردم كوفه است، عاصم از قرّأ هفتگانه و بنا بر قولي #شيعي است و #قرآن را بر ابي عبدالرحمن عبداللهبنحبيب سلمي شيعي ـ كه از ياران #علي بود… قرائت كرد. عاصم با يك واسطه راوي قرائت علي بوده است. به همين جهت گفتهاند فصيحترين قرائت، قرائت عاصم ميباشد، زيرا وي قرائت اصيل آورده است.
👈خوانساري در كتاب روضات الجنان در شرح احوال عاصم مينويسد: «وي پارساترين و پرهيزگارترين قرّأ، و رأي او درستترين آرأ در قرائت به شمار ميرود». اكثر علماي شيعي، قرائت عاصم را فصيحترين قرائت دانستهاند.(البته طبق معمول، علماي #شيعه بناي تعريف و تمجيد از وي را گذاشته اند تنها بخاطر #شيعه بودن). روايان وي عبارتند از: حفص و ابوبكر عياش.
👆نافع اصلاً از اصفهان بود و در مدينه ميزيست و در همانجا (به سال 176 يا 169) درگذشت، يادآوري كردهاند كه وي #قرآن را نزد ابوميمونه، «مولي ام سلمه»، يكي همسران #محمد قرائت نموده است. روايان وي عبارتند از: ورش و قالون.
2️⃣ قرائت ابن کثیر، از مکه سال 119/737 – (عبدالله بن كثير مكي) از ايرانياني بود كه كسراي ايران او را با كشتيهايي كه به يمن فرستاده بود براي فتح حبشه گسيل داشت.
👆ابن كثير مردي فصيح و بليغ… بود. و از جمع صحابه عبدالله زبير و انسبنمالك را درك كرده بود. روايان وي عبارتند از: بُزِيّ و قٌنبل.
3️⃣ قرائت ابو عمرو الاعلی، از دمشق سال 153/770 – ابوعمروبن علاء بصري وي اهل ايران بوده است و در ميان قرّأ سبعه از لحاظ كثرت اساتيد و شيوخ قرائت، كسي به پاى او نميرسد، و #قرآن را در مناطق مختلفي مانند مكه و مدينه و بصره و كوفه بر استادان زيادي قرائت كرد. سيدحسن صدر، ابيعمرو را #شيعي ميداند. راويان قرائت وي عبارتند از: دوري و سوسي (وي ايراني و اهل شوش بوده است).
4️⃣ قرائت ابن عامر، از بصره سال 118/736 – وي در زمان عمربن عبدالعزيز و قبل و بعد از آن، امام مسجد دمشق (جامع اموي) و قاضي و پيشواي آن ديار بوده و از معمّرترين قرّأ سبعه به شمار ميرود.
👆ابن عامر بنا به قول صحيح به سال 118 هجري قمري در نود و نه سالگي از دنيا رفت. راويان قرائت ابن عامر عبارتند از: هشام و ابن ذكوان.
5️⃣ قرائت حمزه، از کوفه سال 156/772 – حمزة بن حبيب زيّات كوفي. حمزه اصلاً ايراني است و زمان صحابه را درك كرده است و شايد برخي از آنها را ديده باشد. حمزه نيز مانند عاصم #شيعي است و #قرآن را بر جعفر صادق (امام ششم شيعيان) خوانده است.
👆شيخ طوسي نيز حمزه را از اصحاب جعفر صادق معرفي كرده است. در وجه ملقب شدن حمزه به «زيّات» مينويسند كه وي با آوردن روغن از كوفه به حلوان و آوردن پنير و گردو از حلوان به كوفه امرار معاش ميكرد.( زيت نيز به معني روغن و زيّات روغن فروش است.)
6️⃣ قرائت الکسائی، از کوفه سال 189/804 – وي از مردم سرزمين ايران بوده است و گويند در ميهن خود در «طوس» يا «ري» وفات كرد. وي قرائت را چهار بار از حمزه اخذ كرد، به طوري كه ميتوان به قرائت او اعتماد نمود. كتابها و آثار زيادي به كسائي منسوب است. راويان وي عبارتند از: حفص دوري و ابوالحارث.
7️⃣ قرائت ابوبکر عاصم، از کوفه سال 158/778 – عاصم بن ابي النجود كوفي از مردم كوفه است، عاصم از قرّأ هفتگانه و بنا بر قولي #شيعي است و #قرآن را بر ابي عبدالرحمن عبداللهبنحبيب سلمي شيعي ـ كه از ياران #علي بود… قرائت كرد. عاصم با يك واسطه راوي قرائت علي بوده است. به همين جهت گفتهاند فصيحترين قرائت، قرائت عاصم ميباشد، زيرا وي قرائت اصيل آورده است.
👈خوانساري در كتاب روضات الجنان در شرح احوال عاصم مينويسد: «وي پارساترين و پرهيزگارترين قرّأ، و رأي او درستترين آرأ در قرائت به شمار ميرود». اكثر علماي شيعي، قرائت عاصم را فصيحترين قرائت دانستهاند.(البته طبق معمول، علماي #شيعه بناي تعريف و تمجيد از وي را گذاشته اند تنها بخاطر #شيعه بودن). روايان وي عبارتند از: حفص و ابوبكر عياش.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر